Udover vores alm. diskussionsforum her på sitet, så har HR-Club også en HR-Club Facebook Gruppe, hvor der diskuteres løst og fast om vore både – se indholdet af HR-Club Facebook Gruppen herunder:

Hallberg Rassy Facebook Group

Nyt dørk i vores P28 og og nye sæder i cockpittet 😊
Som i kan se er vi løbet tør for mahogni, og så skal der selvfølgelig gummifuger i 😊
Men vinteren er jo også lang endnu 😊
... See MoreSee Less

Nyt dørk i vores P28 og og nye sæder i cockpittet 😊
Som i kan se er vi løbet tør for mahogni, og så skal der selvfølgelig gummifuger i 😊
Men vinteren er jo også lang endnu 😊

Lars Bødker, Mattias Carlsson and 11 others like this

Finn Nielsensuper flot

3 days ago   ·  1
Avatar

Kenneth DuborgDet bliver afsindigt flot! 👍

3 days ago   ·  1
Avatar

Comment on Facebook

Volvo Penta MD 2030: Efter at have hørt nogle grufulde historier fra 2 andre HR34 sejlere om tilstopning af bøjningen, hvor kølevandet skydes ind i udstødningen (Exhaust Elbow) og revner i varmevekslerens gummiendestykker, tænkte jeg, at jeg hellere måtte checke situationen på min motor, nu da båden er på land og kølevandet alligevel skulle udskiftes. Det var godt, jeg gjorde det. Exhaust Elbow’en viste sig at være 2/3 tilstoppet af rust og en hård koksagtig belægning! Motoren er fra 2004 og har gået 2.500 timer.

Det gik rimeligt nemt (3 timer) med at få tingene adskilt. Frigør først relæboksen på siden af motoren, og luftindsugningsslangen for at kunne komme til. Det kan klares med en 12 mm stjernenøgle og evt. en 12 mm 3/8” topnøgle med forlænger. Gummiendestykkerne på varmeveksleren sad godt fast og blev lettere beskadiget under afmonteringen, men så nu ellers OK ud. Den korte stump udstødningsslange var nemmest at få af ved lydpotten, i den anden ende sad den urokkelig fast og måtte skæres op. Fik en ny stump slange i Gilleleje. Varmeveksleren så fin ud, kun 3 rør var lettere tilstoppet af muslingeyngel.

En søgning på Nettet bekræftede, at Exhaust Elbow’en i støbejern var MD 2030 motorens “achilleshæl” og at der derfor blev fremstillet en forbedret version i rustfri stål. Så jeg købte en rustfri Exhaust Elbow og 2 nye gummiender hos Parts4Engines.com. Regningen incl. moms og fragt lød på DKR 2.977. Tilsvarende indkøbt online i DK ser ud til at koste 3.748 Kr og så kun i støbejernskvalitet.

Nu er det hele samlet igen og der kommer rigtig meget vand ud af udstødningen 🙂
... See MoreSee Less

Volvo Penta MD 2030: Efter at have hørt nogle grufulde historier fra 2 andre HR34 sejlere om tilstopning af bøjningen, hvor kølevandet skydes ind i udstødningen (Exhaust Elbow) og revner i varmevekslerens gummiendestykker, tænkte jeg, at jeg hellere måtte checke situationen på min motor, nu da båden er på land og kølevandet alligevel skulle udskiftes. Det var godt, jeg gjorde det. Exhaust Elbow’en viste sig at være 2/3 tilstoppet af rust og en hård koksagtig belægning! Motoren er fra 2004 og har gået 2.500 timer.

Det gik rimeligt nemt (3 timer) med at få tingene adskilt. Frigør først relæboksen på siden af motoren, og luftindsugningsslangen for at kunne komme til. Det kan klares med en 12 mm stjernenøgle og evt. en 12 mm 3/8” topnøgle med forlænger. Gummiendestykkerne på varmeveksleren sad godt fast og blev lettere beskadiget under afmonteringen, men så nu ellers OK ud. Den korte stump udstødningsslange var nemmest at få af ved lydpotten, i den anden ende sad den urokkelig fast og måtte skæres op. Fik en ny stump slange i Gilleleje. Varmeveksleren så fin ud, kun 3 rør var lettere tilstoppet af muslingeyngel.

En søgning på Nettet bekræftede, at Exhaust Elbow’en i støbejern var MD 2030 motorens “achilleshæl” og at der derfor blev fremstillet en forbedret version i rustfri stål. Så jeg købte en rustfri Exhaust Elbow og 2 nye gummiender hos Parts4Engines.com. Regningen incl. moms og fragt lød på DKR 2.977. Tilsvarende indkøbt online i DK ser ud til at koste 3.748 Kr og så kun i støbejernskvalitet.

Nu er det hele samlet igen og der kommer rigtig meget vand ud af udstødningen :-)

Lars Hendriksen, Peter Schytte and 9 others like this

Erik S. MøllerKørte den da varm inden indgreb ?

3 weeks ago
Avatar

Tom JelsingNej, ikke endnu ved normal sejlads. Men efter et lille ophold i noget mudder i sommers, hvor jeg blev nødt til at give fuld gas, lugtede det af brændt gummi. Hvad værre er, at hvis bøjningen lukker/tærer yderligere, kan der (ifølge rygterne) komme vand baglæns ind i cylindrene via udstødningsventilen.

3 weeks ago
Avatar

Jakob BeckEn tilstoppet albue hører ikke kun til hos 2030'eren. Havde engang en Nanni Diesel, som koksede helt til med overophedning til følge.

3 weeks ago
Avatar

Jakob BeckJeg har en 2030 med 500 timer i min Monsun. Kan du umiddelbart se ændringerne på den nye og gamle albue?

3 weeks ago

3 Replies

Avatar

Comment on Facebook

Jag ska beställa dekaler för namnet på vår HR43. Hur hög är den blå randen, eller vilken storlek på bokstäverna ska jag välja? ... See MoreSee Less

Peter CarlsonMaila HR och fråga hur bred randen är där ni vill ha hennes namn?

7 days ago
Avatar

Comment on Facebook

Har fået rigtig mange gode tips på denne side, og tillader mig endnu engang at spørge -
Nedgangsluger er beklædt med finer, kræver omgang ny lak - er det muligt at redde dem.?? skal de bare have en tur med brun sæbe, let slibning og 8-12 lag Epifanes lak efterfølgende.??
... See MoreSee Less

Har fået rigtig mange gode tips på denne side, og tillader mig endnu engang at spørge - 
Nedgangsluger er beklædt med finer, kræver omgang ny lak - er det muligt at redde dem.?? skal de bare have en tur med brun sæbe, let slibning og 8-12 lag Epifanes lak efterfølgende.??

Bernd Bützow, Stefan Björkman and 1 other like this

Bernd BützowHabe meine Türen und Pinne mit 5 lagen G4 behandelt

Attachment7 days ago   ·  2
Avatar

Bernd Bützow

Attachment7 days ago   ·  2
Avatar

Erik JakobsenSlib med forsigtighed. Kantlisterne er massive, men fladen mellem listerne er finer. "Gællerne" til udluftning er massive også, lige som listerne på begge sider af nedgangen. Slib med forsigtighed på det finerede men forsøg at få de lyse striber væk, som luften under lakken har lavet. Efterfølgende giv så mange lag lak, indtil årene i træet er væk og du har en hel glat overflade. Du skal nok regne m 6-8 gange. Hvilken lak er lidt "religion". Jeg er glad for International 2-komponent, hvilket også Walsted bådværft anvender. Har anvendt den bla på min lønning, som har holdt i næsten 10 år uden efterlakering. Helt og lykke m projektet. PS. når du nu får så fine, nylakerede lemme, så sy dig et par stof-poser, som du trækker over dem, inden de stuves.

7 days ago   ·  1

3 Replies

Avatar

Comment on Facebook

STÆVNRØRSLEJET på min Monsun er slidt, så det skal udskiftes.
Planen var at lave 1 - 2 snit i lejet, bukke det sammen og trække det ud.
Men når jeg fjerner noget af den gamle gummi, for at komme ned til metallet, kommer jeg frem til et gevind. Og når jeg føler efter med en skruetrækker for at finde enden af stævnrørslejet kan jeg ikke fornemme nogen niveau forskel, kun at gevindet slutter efter ca 10 cm.
Nogen gode råd til hvordan jeg skal få lejet ud?
... See MoreSee Less

STÆVNRØRSLEJET på min Monsun er slidt, så det skal udskiftes.
Planen var at lave 1 - 2 snit i lejet, bukke det sammen og trække det ud.
Men når jeg fjerner noget af den gamle gummi, for at komme ned til metallet, kommer jeg frem til et gevind. Og når jeg føler efter med en skruetrækker for at finde enden af stævnrørslejet kan jeg ikke fornemme nogen niveau forskel, kun at gevindet slutter efter ca 10 cm.
Nogen gode råd til hvordan jeg skal få lejet ud?

Jacco Moerland, Lars Hendriksen and 1 other like this

View previous comments

Finn Nielsenstævnrørslejet har ikke noget gevind , evt gevind må sidde på selve stævnrøret , jeg skiftede selv mit stævnrørsleje på min monsun ved at save 2 snit i bøsningen og derefter bukke lejet sammen og trække det ud med en tang ,

2 weeks ago   ·  1
Avatar

Fredrik LuthmanHar du tagit bort skruvarna som håller hylsan? Jag bytte på min 352 och det var bara att dra ut hylsan med en skruvmejsel och en tång.

2 weeks ago   ·  1

4 Replies

Avatar

Jakob BeckPå billedet ses gevindet under gummiet, samt det første spor jeg er ved at save.

Attachment2 weeks ago
Avatar

Jakob BeckPå hver side af stævnrøret fandt jeg 2 bolte med lige kærv.

Attachment2 weeks ago   ·  1
Avatar

John LundsgaardSkru de to bolte ud, de "låser" gummilejet. Mine oplevelser med sådan et leje på en Rasmus er nævnt her i forbindelse med motorskift 🙂

2 weeks ago   ·  1
Avatar

Erik JakobsenJeg vil mene, at "gevindet" du ser, er blot for at gummiet har god hæftning. Når du har løsnet de 2 pinol-skruer i hver side, skulle du kunne skære bøsningen op.

2 weeks ago   ·  1
Avatar

Jakob BeckTak for jeres svar 🙂 Når det bliver weekend igen, vil jeg fortsætte mit lille projekt og lave en update.

2 weeks ago
Avatar

Jacco MoerlandHi, I had the same problem 2 years ago with my Monsun..

2 weeks ago   ·  1
Avatar

Jacco MoerlandI used a pipe with a slightly bigger diameter as the propellor shaft, and hammered it out from the engineroom to the outside. But it was so tight that the hole shaft came out! On the other hand it was a good opportunity to have a good look of the polyester and to let it dry for a while before mounting it back. After remounting I used epoxy filler to make it smooth again....good luck with the job

2 weeks ago   ·  1
Avatar

Kurt HansenDet bagerste stykke hvor lejet sidder i, er skruet sammen med selve stævnrøret. Så hvis du fjerner de 2 bolte som du kan se i det bagerste leje, så kan du måske skrue lejet af. Har været ude for ogle gange at det var umuligt at skrue det af. Og så er der kun at lave et spor i gummilejet.

1 week ago   ·  1
Avatar

Kurt Hansen

Attachment1 week ago   ·  1
Avatar

Comment on Facebook